Als ondernemer weet je dat je het goed doet als je de volgende tien volslagen overbodige functies uit je bedrijf hebt weten te bannen…maar welke is de meest nutteloze?
Als ondernemer weet je dat je het goed doet als je de volgende tien volslagen overbodige functies uit je bedrijf hebt weten te bannen…
Ah! December. De maand van de lijstjes. Ik spaar een heel jaar om mijn lijstjes in de laatste donkere columns voor kerst kwijt te kunnen.
Vandaag eentje die ik al bij me draag sinds ik bij mijn eerste schreden in het bedrijfsleven. Een lijst met de tien meest nutteloze functies die een organisatie kunnen teisteren. Leest u mee?
10. Alliance Manager
BAM! Ik knal erin. Alliance Manager. Het is een bestaande functie. Echt waar. Deze persoon houdt zich met niets anders bezig dan het onderhouden van de relatie met een leverancier. Een soort Accountmanager, maar dan voor de anti-klant: eentje die alleen maar geld kost.
9. Fulltime OR-lid
Niks tegen OR leden in het algemeen, maar wel tegen het soort dat hun volledige arbeidstijd stoppen in het Vertegenwoordigen van Anderen die wel gewoon aan het werk zijn. Een betere definitie van ”nutteloos zijn” kan ik niet verzinnen.
8. Innovatie Manager
Ras-sadist. Motiveert mensen om in hun eigen tijd goede ideeën uit te werken tot omvangrijke businesscases. Zodat deze uiteindelijk na een volstrekt ondoorgrondelijk en eindeloos uitgerekte “tollgate” procedure door een ongeïnteresseerd directielid kan worden afgeschoten op grond van ”verschoven focus”.
Zou in de middeleeuwen waarschijnlijk Pauselijk onderscheiden zijn vanwege het goede werk dat hij voor de Inquisitie heeft verricht.
7. Fleet Manager
Verantwoordelijk voor het uitlenen van autootjes die niet van hem zijn. Let op dat ze weer netjes worden ingeleverd. Ik quote: “Eerste aanspreekpunt bij slagschade aan ruiten”. Is vanwege de nauwe banden met een leasemaatschappij ook een soort Alliance Manager. En nee, twee keer “overbodig” is niet hetzelfde als “nuttig”…
6. Organisatieadviseur
Iemand in dienst nemen om onafhankelijk advies te geven over een organisatie waar deze persoon zelf onderdeel van uitmaakt. Je verzint het toch niet. Wat zei Einstein ook al weer over problemen en het niveau waarop ze moeten worden opgelost? Precies.
5. Corporate Communication Officer
Praatjesmakers. En niet het schattige soort dat je wel eens op de publieke omroep ziet. Nee, vileine, gladde, spinnende praatjesmakers. Die elke olieramp tot een licht ongemak weet om te toveren en die elke toevallige euro winst tot grootse prestaties weet op te blazen. Hmmm. Misschien niet zozeer nutteloos als wel onwenselijk. In ieder geval: bah!
4. Iedereen met de functietitel “Vice President”
Een organisatie is geen land. Dus waarom zou je mensen die er werken in ‘s hemelsnaam een functie geven die is gereserveerd voor staatshoofden? En dan ook nog één die, by the way, zelfs in de Verenigde Staten wordt beschouwd als volstrekt nutteloos. Ik bedoel maar: je zal maar dezelfde functie als Joe Biden hebben. *proest*.
3. De People Manager
Nog zo'n druif. De P-Manager is uitsluitend verantwoordelijk voor gesprekjes met medewerkers. Of ze zich wel lekker in hun vel voelen zitten. Of ze nog plannen hebben voor het komende jaar. Of ze zich wel aan de afspraken hebben gehouden. Chef functioneringsgesprek, dus. Geen enkele feeling met de business, uitsluitend intern gericht. Wat een leven…
2. Chief Sustainability Officer
Echt. Ik verzin het niet. Iemand die op directieniveau verantwoordelijk is voor de dubbelzijdige printen. Voor het recyclen van printer toners. Voor bio afbreekbaar toiletpapier. Ik heb het al eerder gezegd en ik herhaal het opnieuw: duurzaamheid zit in je lange termijnbeleid, niet in het aanstellen van een enkel persoon. Sukkels.
1. De Sales Manager
Maarrrr. Dé meest overbodige functie aller tijden is toch wel die van de Sales Manager. Even opletten: verkopen doe je, dat kun je niet managen. Sterker nog, geen zichzelf respecterende verkoper zal zich überhaupt laten managen.
Dus iedereen die zich dagelijks bezighoudt met groen en rood gekleurde spreadsheets om daaruit verkoopprognoses af te leiden is overbodig. Zo simpel is dat. Zet die mensen -desnoods met lichte dwang- direct in een auto en stuur ze, hup, naar de dichtstbijzijnde klant. Dat zal ze leren!!!
Reactie plaatsen
Reacties
Eindelijk eens een site die man met paard durft te benoemen, heerlijk.